מהי פסיכולוגיה רוחנית ?

 

 

כלים נוספים שאני משלבת בסדנאות שלנו באים מעולם הפסיכולוגיה הרוחנית, להלן הסבר קצר על מהות הפסיכולוגיה הרוחנית.

פסיכולוגיה רוחנית תופסת את האדם כישות רוחנית , האדם אינו מורכב רק מגוף ותודעה האדם הוא ישות רוחנית שנולד בדמות אנוש על מנת להתנסות בחוויה האנושית.

 

כל הלימוד שאדם זקוק לו בעולמנו הוא הלימוד העצמי מכיוון שחוויה חיצונית היא רק שיקוף של מציאות פניית .

הפסיכולוגיה הרוחנית אומרת שלכל אדם יש את כל המשאבים והכלים לעזור לעצמו.

והעיניין העיקרי  הוא "איך האדם תופס את העיניין".

 

מודל אימון האינטגרטיבי * רוב המאמר נלקח  ממורתי גב' דלית אליהו - מאסטרי - אימון לחים 

מודל האימון האינטגרטיבי פותח כדי לתת מסגרת עבודה פרקטית לניהול חווית החיים. הפרספקטיבה המקיפה את המסגרת היא המתבוננת-הרוחנית. השילוב בין בקיאות בחוקי החוויה האנושית, ובין יכולת ההתבוננות מתוך פרספקטיבה רוחנית הם הנוסחה המנצחת לחיי מופת היום.

השאיפה שלנו לאיזון ואינטגרציה היא פיסיולוגית ונעוצה בטבע שלנו כמי שעוברים חוויה אנושית.

חיים בחוסר אינטגרציה הם לא רק לא נעימים אלא גם בלתי נסבלים. לדוגמא מי שלא ישן טוב בלילה ירצה לישון לפני שהוא יחפש הגשמת מטרות נעלות יותר (פירמידת הצרכים של מאסלו) לכן כאשר אנחנו מחפשים להגשים את עצמנו אנו נדרשים תמיד להשכיל להתקדם בכל הרמות במקביל :

המעשית,    המחשבתית        והרגשית.

אנו ישויות בעלות מהות רוחנית שחוות חוויה אנושית . היכולת שלנו לנהל את החוויה האנושית ביעילות ולהתבונן בעצמנו מתוך המהות הרוחנית ולתת לעצמינו משוב, היא המיומנות ליצירת המופת של החיים.

קו האינטגרציה הוא זה העובר מול ודרך כל הרמות בהן אנו מתנהלים ומנהלים את חיינו. מעשית, מחשבות ורגשות. החוויה האנושית שייכת לעולם הדואליות ומאופיינת בקיטוב בין טוב/רע , שלילי/חיובי, אור / חושך וכו'…

בדוגמא המוצגת כאשר אנו נגשים למטרה מסויימת, מה שאנו מבקשים בעצם זה להזיז את הקו העומד בין הפלוס מימין והמינוס משמאל על מנת שיהיה לנו יותר מהחיובי ופחות מהשלילי

 

                                  +                                                                                                                                _

                              (טוב, מהנה, שפע,יפה)רמה פיזית (עשייה)                             דוגמא : הרבה כסף

          (רע כואב , מחסור, מכוער)דוגמא: אין כסף

רמה רגשית: (רגשות)                                    דוגמא:שמחה 

דוגמא עצב, תסכול 

רמה מחשבתית: (מחשבות, אמונות)דוגמא:"מגיע לי להיות עשיר"

דוגמא: "כנראה לא נועדתי להיות עשיר"

 

רמת העצמי (רוחנית ) : שלום, שלווה, אהב, שקט, אושר

הרמה העצמית נפרדת מעולם הדואליות

עשיית יותר כסף תראה כך

ברמה הפיזית      ———————I ————————————-> אין כסף

ברמה רגשית       ———————————————-I> עצב תסכול

ברמה המנטלית  ————————-I> כנראה לא נועדתי עשיר

תופעת "יצירת היתר"

כל אחד מאיתנו במהלך חייו סיגל לעצמו כישורים בכל הרמות הפסיכולוגיות:

פיזית – כלים מעשיים בעבודה, תזונה וספורט, כל ידע שמיושם למעשים. לדוגמא: לקום בבוקר לעבודה היא יצירה פיסית שמסתכמת בעשיית כסף.

קוגנטיבית- מחשבתית – אמונות ומחשבות שמובילות אותנו בחיים וגם יכולת ניתוח קוגניטיבית של סיטואציות. לדוגמא: אני מאמין שמגיע לי לעשות הרבה כסף.

רגשית – רגשות ותחושות. אנו תמיד נשאף להרגיש טוב ולכן כל כוון בו נבחר אם בעקבותיו נרגיש רע לא נמשיך. לדוגמא: עכשיו שאני מרוויחה הרבה כסף אני מאד לחוצה.

כל אחד מאיתנו גם מרגיש בדרך כלל יותר בנוח באחת הרמות. ישנם אנשים שחזקים ביצירה הפיזית. ישנם כאלה שפיתחו אינטליגנציה רגשית גבוהה וכו'. תופעה שחוזרת על עצמה היא שכאשר אנחנו נתקלים במכשול בדרך להשגת מטרותינו אנו עלולים ליצור יצירת יתר ברמה הפסיכולוגית בה אנחנו יותר מאומנים כדי לחפות על רמה אחרת בה אנו יותר חלשים אבל בה אנו צריכים כעת להתקדם.

דוגמא ליצירת יתר ברמה הפיסית כחיפוי על הרמה הרגשית: הרמת יד להכות מישהו בעת שקשה לנו לבטא את רגשותינו.

דוגמא ליצירת יתר ברמה המנטאלית כחיפוי על הרמה הפיסית: דיבורים וניתוחים של סיטואציה מסוימת בחיים שלנו כעיכוב ללקיחת צעד להתקדמות.

תופעת יצירת היתר גורמת אף היא לקו אינטגרציה לא ישר ויותר מכך היא לא מאפשרת לנו לפתח כישורים משלימים לצורך יצירת הצלחה לאורך זמן.

מכיוון שתמיד בכל מצב נשאף קודם כל לאיזון ורק אחר כך להגשמת מטרותינו הכלכליות ייווצר קונפליקט (הקו ירצה לחזור להיות ישר) זו הסיבה שרבים שהרוויחו בהגרלות אבדו אחרי תקופה קצרה את כל כספי הזכייה….

·